Z každodenní praxe vidím, že tato sezóna je zlomová, co se týče zájmu jezdců o kombinézy s airbagem. Dřívější typickou informativní otázku „Jak je to s tím airbagem?“ nahradil letos dotaz „Jde to s airbagem?“ a ten během sezóny nabral další vývoj do podoby „Jaký airbag?“. A to je hodně dobře, protože airbag v kombinéze posouvá úroveň vaší bezpečnosti na zcela novou úroveň.
Airbagových systémů v kombinézách se nabízí pouze několik a vy se budete nejspíše rozhodovat v první řadě mezi systémem elektronickým, kdy pád detekuje dle nastavení elektronický senzor závislý na baterii nebo mechanickým, kdy k aktivaci systému dochází vytržením lanka mezi motocyklem a jezdcem.
Kombinézy na motorku prodávám 16 let, to ze mě může i nemusí dělat experta, ale něco přeci jen poznám a vidím. Když jsem se seznámil s produkcí Gimota, ihned jsem viděl, že to jsou machři. Machři vybavení technologiemi a s velkým zápalem /italsky se to řekne „passione“/, kteří vyrábějí kombošky v nekompromisní kvalitě, kteří to umějí perfektně na míru a kteří nabízejí kombinézy s airbagem – a to právě se systémem mechanickým. Sám se musím přiznat, že než jsem se s airbagovou problematikou více seznámil, tak jsem zpočátku k elektronickému systému vzhlížel více a zeptal jsem se v Gimotu, proč zvolili cestu mechanickou. Odpověď byla velmi jistá: „Milan, my chceme každému nabídnout nejvyšší možnou úroveň spolehlivosti“ a přidali množství dalších důvodů. Následně jsem letošní sezónu se svou prezentací absolvoval zdařilé podniky WILDMOTORS RACING AGENCY, pozoroval, jak vy na okruhu žijete svojí „passione“ a pochopil jsem, že v Gimotu moc dobře vědí, co dělají. Níže to trochu shrnu, Milan Kamiš
Bezpečnost a cena
Mechanický systém GIMOTO je oproti elektronickým systémům výrazně ekonomičtější jak při pořízení, tak především na provoz a život s ním je výrazně jednodušší. I když v jiných oblastech jde vývoj od mechaniky k elektronice, nemusí tomu tak být vždy. Hlavně pokud jde o bezpečnost. Všichni víme, co je největším zdrojem problémů např. u moderního auta…
- 7 000 Kč (přibližně) ušetříte s airbagovým systémem GIMOTO po každé aktivaci airbagu. Při pořízení je mechanický systém dostupnější cca o 15 000 Kč nebo i více.
- Objem ničím nenahradíš: Mechanický airbagový systém GIMOTO MAB 2.0 má objem 22 litrů! Elektronické systémy mají hodnotu zpravidla ani ne poloviční. I selský rozum říká, že 2x větší „matrace“ ochrání lépe.
Komfort
Ano, pro někoho může být pohodlnější nevázat se (horolezci prominou), ale co znamená ve skutečnosti pojem komfort? Je pro vás pohodlnější zaháknout lanko za oko na motorce a vyrazit, nebo mít elektronický systém, kde žádné mechanické spojení jezdce s motocyklem není, ale musíte hlídat /velmi pečlivě/ stav baterií a nastavení systému do správného módu? Tady záleží na vašich preferencích a na vašem pojetí komfortu. Myslíte, že na okruhu budete mít čas kontrolovat i elektroniku airbagu, abyste byli schopni vyjet na trať s čistou hlavou a důvěrou v motorku i airbag? Někteří možná ano, někteří ne, můžete si vybrat.
Spolehlivost
A pak je tu ta spolehlivost sama o sobě. Mechanický systém GIMOTO s přehledem splňuje certifikaci dle EN1621/4:2013, což je jediný oficiální evropský standard pro testování airbagu pro motocyklisty – testy zahrnují čas nafouknutí, detekci incidentu, ochranu proti nárazu, ergonomii, atd. (Nezaměňovat s certifikací pro páteřové chrániče, apod.). Výrobci elektronických airbagů se touto certifikací dosud nechlubí. Bude-li vám vrtat hlavou proč, je to jednoduché – faktor „elektronika“…
Tak to je: Kdykoliv si vzpomenete, že chcete jít jezdit – obléknete kombinézu s airbagem GIMOTO, nasednete, zaháknete se a víte, že airbag je připraven. Kdykoliv, bez výjimky, bez ohledu na okolnosti. Přesně to od systému chránícího zdraví a život nejspíše očekáváte.
Po pádu
- 715 Kč nebo 1 430 Kč jsou náklady na opětovné nabití systému GIMOTO. A airbag si znovu nabijete sami ihned v boxu za pár minut.
- Elektronický systém musí uživatel po aktivaci airbagu zabalit a poslat resp. dodat do specializovaného servisu na nabití, což ho bude stát kolem 8 000 Kč a dobrých 14 dnů času bez kombinézy (dle veřejně dostupných informací).
A nechtěná aktivace mechanického airbagu? Té se obávají ti, kteří mechanický airbag dosud nepoužívají. Ti kteří jej používají, vám potvrdí, že síla nutná k vytržení lanka musí být dost velká na to, aby jí předcházelo účinné varování (že vás něco tahá), stejně jako si některé úkony zautomatizujete.
Praxe
Všechny výše popsané vlastnosti airbagů GIMOTO už se na českých okruzích (o italských či německých nemluvě) ukazují a airbagy GIMOTO už zde přesně takto pracují a chrání. Máte-li zájem o osobní referenci, nejsnadněji se jí dozvíte např. od kluků na akcích WILDMOTORS.
>> Pro lepší přehled doporučujeme aktuální článek o elektronických airbazích na portále IDNES zde <<
interní Airbag GIMOTO MAB 2.0 – specifikace:
– objem 22 litrů
– certifikace dle EN1621/4:2013 LEVEL 2
– zbytková síla 1,4 Kn
– nafouknutí za 80 milisekund
– chráněné zóny: krk, záda (celé), kostrč, klíční kosti